Maleren Pia Birkholm
1945
Pia Storck Jensen bliver født d. 25. april 1945 som datter af bogholder, senere adm. direktør Carl Henning Jensen og Karen Grethe Storck Clausen. Det tidlige barndomshjem ligger i Stubbekøbing på Falster.
1951
Da Pia Birkholm er knap 6 år gammel, flytter familien til Kgs. Lyngby ved København.Hun tegner altid og begynder som 11-årig på oliemaleriet.
1963
Udstiller for første gang sine malerier offentligt på Lyngby Statsskole .Det drejer sig væsentligst om portrætter af familie og venner- den nære omverden.
1964
Student fra Lyngby Statsskole. Påbegynder cand.mag. studier ved Københavns Universitet i fransk og engelsk. Maler fortsat.
1965
Gifter sig med stud.mag. Palle Birkholm.
1966
Opholder sig et år i Paris, hvor hun studerer fransk og kunsthistorie ved Sorbonne. Trangen til at blive fuldtidsmaler vokser stadig.
1970
Pia Birkholm tager springet, forlader universitetsmiljøet og begynder på Askou Jensens Tegneskole på Glyptoteket. Disse to år bliver meget betydningsfulde, især Askou Jensens undervisning og vejledning bliver en stor øjenåbner og et fast fundament at bygge videre på.
Pia Birkholm maler stadig figurstudier, men opholder sig om sommeren i Thy og opdager her landskabsmaleriet.
1972
Pia Birkholms mand bliver gymnasielærer ved Frederikshavn Gymnasium, og familien bosætter sig i Frederikshavn.
1976
Udstiller på Provinsens censurerede Udstilling.
1977
Debut på Kunstnernes Efterårsudstilling på ”æresvæggen” på Den Frie. Motiverne er stadig den nære omverden- familie, børn, høns etc.
Pia Birkholm bliver optaget på Det Jyske Kunstakademi i Aarhus, hvor hun får Hasse Juul som lærer. Det litterære element viger til fordel for en fordybelse i farven. Hun kæmper med at udvikle sin kolorisme og får 4 betydningsfulde år på akademiet.
1978
Udstiller på Charlottenborgs Forårsudstilling. I Information fremhæver Mikael Wivel, at ” Pia Birkholms intense pigeportræt (…) hører absolut til blandt de bedste billeder på hele udstillingen”. På Charlottenborg sælger Pia Birkholm dette maleri til Baltica.
Samme år udstiller hun på Kunstnernes Efterårsudstilling, Kunstnernes Påskeudstilling, Kunstnernes Sommerudstilling samt Nikolaj Kirke.
Hun bliver medlem af BKF- Billedkunstnernes Forbund.
Børnene inspirerer hende til de næste års mange billeder over temaet ” Det lille Folk”.
1979
Modtager ”Carlsons Præmie” på Kunstnernes Påskeudstilling for maleriet ” Barnestudie”.Legatet uddeles efter indstilling fra Akademirådet.
Udstiller på Kunstnernes Efterårsudstilling, Kunstnernes Påskeudstilling.
, Kunstnernes Sommerudstilling, Frederikshavn Kunstmuseum og er med på ”Nordenfjords” på Hjørring Kunstmuseum.
Er med til at danne Gruppe 80- fortrinsvis tidligere elever fra Det jyske Kunstakademi i Aarhus. Gruppen udstiller fra 1980 hvert år på Vrå.
1980
Pia Birkholm modtager atter ” Carlsons Præmie” på Kunstnernes Påskeudstilling for maleriet ”Det lille Folk 3”
Hun modtager desuden ” Carlsons Mindelegat” 3 år i træk, samt Konows Legat. Alle legater tildeles af Akademirådet. Pierre Lübecker roser i Politiken hendes tegninger på Kunstnernes Påskeudstilling.
Udstiller for 4. gang på Kunstnernes Efterårsudstilling, deltager i udstillingen ”Nordjyderne” i Nikolaj Kirke, som kommenteres af Bostrup i Kristeligt Dagblad: ”Stort talent med godt hold på stor farverigdom”- ”djærv og bundhæderlig”.
Hun inviteres første gang som gæst på Vrå-udstillingen, hvor hun bl.a. udstiller hovedværket” Det døde Barn”. Det litterære element gør sig stadig gældende, især i de store arbejder, men hun fordyber sig mere og mere i farven.
Hun bliver medlem af Kunstnersamfundet.
1981
Pia Birkholm modtager Hammanns Legat, tildelt af Akademirådet.
Hun udstiller atter på Kunstnernes Påskeudstilling og inviteres igen som gæst på Vrå-udstillingen.
Hun flytter med sin familie til Nørthorupgaard i Han Herred. Inspirationen bliver nu køer, heste får og landskaber: ” Befolket Landskab”, en motivkreds, som hun borer sig stadig dybere ind i. Mange af hendes billeder males ude i vejret.
De efterhånden 5 børn befolker også landskabet- det ser ligefrem paradisisk ud, men her og der med truende undertoner.
1983
Separatudstilling på Billedværkstedet i Tranum.
1984
Separatudstilling i Galerie Birkdam i København. Pierre Lübecker kommenterer i Politiken hendes ” kærlighed til fladevirkningen”.” Der er robust styrke, spontan glæde og koloristisk frihed i hendes arbejder”.
1986
Udstiller på Vejen Kunstmuseum.
1987
Separatudstilling i Galerie Birkdam. Alex Steen associerer i Ekstrabladet til 30’ernes og 40’ernes landskabsekspressionisme og tænker på Harald Leth og Poul Ekelund- altså igen fordybelsen i farven- men abstrakt er hun ikke. Udgangspunktet er figurativt.
Medlem af kunstnersammenslutningen ”Firkanten”.
1988
Udstiller på Ribe Kunstmuseum.
Separatudstilling på Billedværkstedet.
Udsmykningsopgave på Ålborg Universitet .Udsmykningen udgøres af 10 oliebilleder + 6 blyantstegninger. I bogen ” Kunst på AUC” beskriver Henning Jørgensen noget helt centralt ved Pia Birkholms maleri: det stærke farvekoncentrat og de ekspressive meddelelser. Et bredt følelsesregister, smittende malerglæde og spontan meddelelsestrang.
1989
Udstiller på Frederikshavn Kunstmuseum
På foranledning af direktør på Skagen Museum, Knud Voss, deltager hun på Foreningen for Dansk Kunsts udstilling på Charlottenborg.
Separatudstilling i Galerie Krøyer. Hun udstiller endvidere i Sverige.
1990
Udstiller på Frederikshavn Kunstmuseum.
Separatudstilling i Galerie Gerly i København samt i Sverige. I kataloget sammenligner Hans Hyllested hendes kolorisme dels med Kokoschka, Kandinsky og Nolde, dels med Bonnard og betoner den stærke koncentration omkring farven samt udtrykkets musikalitet. Han pointerer dog også oplevelsen af smerte og nervøs ensomhedsfølelse.
1991
Udstiller på Frederikshavn Kunstmuseum samt Galerie Malling i Lyngby.
1992
Modtager C. Godtfredsens Legat. "Begrundelsen for at give det til Pia Birkholm er, at hun besidder et betydeligt og karakterfuldt talent og står som en af de fineste arvtagere af dansk landskabsmalerisk kultur ."
Separatudstilling i Galerie Gerly samt Galerie Krøyer, Mariager. Erik Mosegård Jensen betoner i Kunstavisen Pia Birkholms "helt egen sanselige oplevelseskraft og suveræne brug af farven" samt "billedernes sikre rumopbygning. "
1994
Separatudstilling i Galerie Gerly.
Deltager i Vandreudstillingen "Nordisk Landskab", som vises i Danmark, Sverige, Norge og Spanien.
1995
Udstiller på Hjørring Kunstmuseum samt Billedværkstedet i Tranum og Filosofgangen i Odense. Separatudstilling i Sverige, hvor Torben Lundquist skriver: "Det lyser om Birkholms måleri." At få farven til at lyse er jo netop det, hun i mange år har arbejdet med.
1997 Separatudstilling i Galerie Gerly samt Galerie Krøyer. Desuden udstiller hun på Billedværkstedet. I presseomtalen taler hun om sine bestræbelser på at få farven til at lyse. Motivvalget er stadig: "Befolket Natur", og hendes ærinde at fange den stille "væren" eller en dramatisk "væren". Billedets væren. Hun er optaget af filosofiske begreber som "det værende" i forhold til "væren", men allermest af "spændvidden i farven, fra den mørkeste til den lyseste, fra det tætte til det lette. En friskhed i farven. Ikke indviklet eller fikst, men ærligt."
1998
Udstilling i Galerie Ti i Tistrup.
1999
Separatudstilling i Galerie Gerly.
Udstiller på Hjørring Kunstmuseum, Sønderborg Slot og Ålborg Kunstpavillon.
På bestilling af TeleDanmark udføres "Befolket Natur", der danner forlæg for telefonbog. Herefter ophænges billedet på Fjerritslev Rådhus.
2000
Stor retrospektiv udstilling på Frederikshavn Kunstmuseum.
Udstiller på Det ny Kastet, Thisted.
2001
Modtager B.G. Fondens legatophold i Paris – 2 måneder i Rue Lamarck
Modtager Irgens-Berghs rejselegat.
Arbejder med Paris`farver. Temaet ” befolket landskab” udvides med ” befolket by-skab”. Laver rejsedagbog i farvekridt.
Udstiller på Det ny Kastet, Thisted.
2002
Modtager Statens Kunstfonds legatophold i Paris – 2 måneder i Cité des Arts.
Arbejder fortsat med ” befolket by-skab”.
Separatudstilling ”Galerie Gerly.
Udstiller på Billedstedet, Brovst
Udstiller på Det ny Kasted, Thisted.
Separatudstilling ”Galleri Jakobsen”, Billund
Margit Larsen skriver i Kunstavisen om Pia Birkholms ”besjælede Paris-rejsenotater og oliemalerier.
”Samlet og isoleret set- enestående. Pia Birkholms potentielle drivkraft er meget stor”.
Og Vibeke Kruse skriver om udstillingen i Galleri Jakobsen: ” Alle Pia Birkholms billeder- fra maleri til oliekridt på papir- emmer af stoflighed og koloristens sikre farvesyn, og alle de små nærværende historier bæres af inderlig sanselighed med dynamik i penslen”.
2003
Udstiller på Frederikshavns Kunstmuseums 25-års jubilæumsudstilling
Modtager legat fra Tuborgfonden.
Modtager legatophold på Skandinavisk Forening i Rom.
Roms farver er en stor udfordring, som hun forsøger at fange i farvekridtstudier.
2004
Bosætter sig alene i Hjortdal.
Udstilling i Åbenrå.
2005
Modtager en måneds legatophold på San Cataldo i Syditalien samt Arne Meyers Legat.
Modtager to måneders legatophold på Det Danske Institut i Rom og Dronning Ingrids Romerske Fond.
Arbejder fortsat med farvekridtstudier af Italiens farver og påvirkes af Roms religiøse tone.
Udstiller på Frederikshavn Kunstmuseum samt Galleri Lild Strand.
Leif Bøgh skriver i Nordjyske Stifttidende, at” Pia Birkholms billeder udmærker sig ved deres koloristiske kvaliteter og en sikker penselføring”. ” Der eksperimenteres modigt med komposition og former”.
2006
Udstiller sine ” italienske” arbejder på Frederikshavn Kunstmuseum.
Udnævnes til ” Årets Kunstner” på Århus Rådhus.
Separatudstilling på Århus Rådhus.
Separatudstilling på Galleri Jacobsen
Deltager i BKF-udstilling 2006-07, vandreudstilling arrangeret af Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger
2007
Modtager Beckett-fondens legatophold i Spanien og Eickhoffs Fond.
Gæst på Apriludstillingen på Vrå
Udstiller på Kastet i Thisted.
2008
Modtager BG-Fondens ophold i 2 måneder i Rom
Modtager Eickhoffs Fond
Modtager Foghts Fond
Modtager Gerhard Hennings Legat
Hos Hellerup Kunsthandel i København
Medlem af Apriludstillingen på vrå
Udstiller på Septemberudstillingen på Kastet i Thisted